tisdag 1 maj 2018

Tema: "Herre lär oss att be ..."

Inför Bönsöndagen

Text: En gång hade Jesus stannat på ett ställe för att be. När han slutade sade en av
hans lärjungar till honom: "Herre, lär oss att be, liksom Johannes lärde sina lärjungar."
Då sa han till dem:" När ni ber skall ni säga: Fader låt ditt namn bli helgat...."
Luk 11:1ff
Jesu lärjungar var säkert "bedjare", men de hade sett hur innerlig bönegemenskapen var
mellan Jesus och hans Fader i himmelen. Därför greps de av längtan efter att på detta sätt
kunna samtala med Gud. Jesus talade med Gud som en vän talar till en vän. Så får vi också
göra. Jesus har öppnat vägen för oss till honom som älskar oss och vill vårt bästa.

Bön
Livets Gud,
jag söker, saknar och ber.
Bortom min längtan,
bakom min tystnad,
på botten av min tomhet
gömmer sig ett mål, ett ord och en mening.
Jag söker, saknar och ber.
Du som är i min längtan
- visa mig ett mål för mitt liv.
Du som är i min tystnad
- tala ditt levande ord till min själ.
Du som är i min tomhet
- fyll mitt hjärta med mening.
Jag söker, saknar och ber.
Ur en bönbok av Svenska kyrkans biskopar

Psalm 888 Psalmer i 2000-talet
Att be är att vara hos Gud,
med tvivel och tro i hans famn.
Att vila i det som är
och lyssna på Andens röst.

Att be är att lita på Gud,
och vänta i stillhet på svar.
Att tro på en soluppgång,
när natten är tung och svart.

Att be är att sjunga till Gud,
trots röst som är sprucken och svag.
Att lovsjunga Kristi namn,
trots ångestens hammarslag.

Att be är att kännas av Gud,
att vara i Gud den man är.
Att formas av Andens vind,
att bli vad man ämnats till.
Text: Lars Westberg