lördag 5 maj 2018

Bönen är en vila ...

Inför Bönsöndagen

Text: "Er fader vet vad ni behöver redan innan ni
           har bett honom om det." Matt 6:8

Det är vilans grund: han ser och vet. Med dessa ord lär Jesus sina lärjungar
något mycket viktigt om bönen och om Gud. Han ser och vet. Bönen är en
vila  hos honom som redan sett och som redan vet.

Bön
Himmelske Fader,
jag vet egentligen inte,
vad jag skall be om.
Jag vill bara vara nära dig,
lyssna till dig,
vara som ett barn inför dig,
omslutas av din barmhärtighet.
Det är ju i dig jag lever,
rör mig och är till.
I dig är jag trygg i liv och död,
i tid och evighet.
Ingenting kan skilja mig från dig,
inte ens min synd,
för du är ständigt beredd att förlåta.
Du älskar mig så högt,
att jag inte kan förstå det,
men jag behöver inte förstå.
Jag vill bara tacka.
Tag emot min glädje över
att jag får vara ditt älskade barn.
Ur böner från S:T  DAVIDSGÅRDEN

Psalm 525:4
Så kommer jag, min Gud,
i Jesu namn rätt glader
och säger i fast tro:
Jag är ditt barn, min Fader.
Jag beder tror och vet
att du min bön upptar.
Du vill, du kan, du gör
vad du mig lovat har.
Text: Johann Olearius