söndag 22 april 2018

Tema: Livets väg - trons väg ...

Inför söndagen

Många människor längtar efter att finna den rätta livsvägen. Hur kan vi finna den?
Paulus skriver: " Så bygger tron på förkunnelsen och förkunnelsen på Kristis ord".
Rom 10:17
Gud skapar alltså tron i ett människohjärta genom sitt ord. Efter som Guds ord kan
ge oss tron och leda oss in på den rätta vägen behöver vi lyssna till det.
En viktig sak att lägga märke till i samtalen mellan Jesus och lärjungarna är att
det Jesus säger tas emot, trots frågor, invändningar och tvivel.
Vårt behov av vägledning, styrka och tröst är stor. Jesus vet det. Därför säger han:
"Tro på Gud, tro ock på mig. Jag vill att du ska vara där jag är."

Dikt
Jag är vägen
- du skall gå den.
Jag är sanningen
- du skall befrias av den
Jag är livet
- du skall leva det.
Jag kom till jorden
- inte för min skull
- utan för din,
- för att befria dig,
- för att leda dig,
- för att ge dig min Ande
  och min glädje.
 Margareta Malmgren

Psalm 266
Säg mig den vägen som drager till livet,
den som är en gång utstakad av Gud!
Säg mig det frälsande rådet Gud givit
i sina sändebuds utgångna ljud!
"Kära själ, jag råder dig",
svarar Jesus, "uppsök Mig!"

Sökas skall Kristus, om Kristus skall finnas,
sökas av innersta hjärta och själ,
Säljas skall allt om den pärlan skall vinnas
pärlan som heter vårt eviga väl.
Ljumma, lata sökare finner ej sin Frälsare.

Nu sjunger själen: Min vän har jag funnit,
världens Frälsare, själarnas skatt.
Allt vad jag önskat, det har jag nu vunnit,
ljuset har skingrat min säkerhets natt.
Fast vid Jesus håller jag till min sista levnadsdag.
Text: Lars Linderot 1811