onsdag 18 juli 2018

Säker grund ...

Åttonde söndagen efter trefaldighet

Text:" Den som hör dessa mina ord och handlar efter dem är som en klok man,
som byggde sitt hus på berggrund". Matt 7:24.
Den som hör Jesu ord och gör efter dem bygger sitt liv på hållfast grund.
Men den som inte gör, d v s lyder är andligen rotlös. Därför håller Jesus samman
höra och göra. Vi ska lyssna till hans ord och lära oss att värdera och prioritera.
Han ger oss mönster för de handlingar som kan bygga våra liv.
Då möts höra och göra i ordet: lyda. Med trons lydnad kan ett liv byggas på säker grund.
Den som vill bygga på fast grund bygger sitt liv på Jesu Kristi verk och inte på sitt eget.


Bön
Gud -
Låt din Ande göra oss lyhörda för din vilja,
förväntansfulla inför dina möjligheter,
uthålliga i tro och hopp,
medan vi väntar på att du uppfyller dina löften.
Föreningen med dig ger oss klarsyn
och förmåga att känna igen dina vägar
och mod och glädje att gå dem.
Amen
Ur Böner från S:t Davidsgården


Psalm 245:6,8
Om också i min högsta strävan, i vad jag än må ta mig för,
jag ser på nytt med sorg och bävan, så många fel i det jag gör,
en tröst i all min skröplighet, jag har i Guds barmhärtighet.

På denna grund jag vill förbliva, i alla mina levnadsår.
Den skall mig stödja, lyfta, liva, så länge hjärtat i mig slår.
Så sjunger jag i evighet: O djup av Guds barmhärtighet!
Text: Johann Andreas Rothe