måndag 16 juli 2018

Grund som håller ...

Inför åttonde söndagen efter trefaldighet


Text: Matt 7:22-29
Det finns  ett utbud av religioner och livsåskådningar. Nyandliga rörelser
erbjuder inre harmoni, lycka och framgång. I en sådan tid behöver vi "andlig
klarsyn". Förkunnelsen har  nu som alltid en tvåfaldig uppgift: att avslöja och
vägleda, avslöja villoläror och halvhjärtad ljum kristendom och vägleda människor
ur mörker, skuld och förtvivlan till Kristus.
Den som vill bygga livets och hjärtats trygghet på sin egen kraft och sina egna
resurser, kan aldrig vara säker, för vem vet när de sviker och tar slut. Och den som
ska lita till sin egen förträfflighet och godhet står sig slätt, när samvetet upptäcker,
att det är klent både med förträffligheten och godheten. Inget hos oss själva är
hållbart nog att bygga på.
Jesus säger att den som hör hans ord och gör efter dem, han är den förståndige,
som bygger på hälleberget, så att hans hus inte ska behöva störta samman,
när slagregnet kommer och vattnet bryter fram som en fors som sköljer bort marken.
Klippgrunden som detta bygge ska uppföras på, är Jesus Kristus själv.
"Ingen kan lägga en annan grund än den som redan finns, och den är Jesus Kristus."
1 Kor 3:11.




Dagens bön
O Gud
du som genom din Ande
upplyser våra hjärtan,
led oss på vår väg genom livet,
så att vi alltid tänker och handlar rätt
och lever efter din vilja.
Genom din Son
Jesus Kristus, vår Herre.
Amen




Psalm 245:1-2,4
Jag nu den säkra grunden vunnit som håller hoppets ankar kvar.
I Jesus Kristus jag den funnit, den lades innan världen var.
Orubblig, trygg den grunden står när himmel och när jord förgår.




Ett hjärta finns som sig förbarmar mer kärleksfullt än vi förstår.
Gud väntar oss med öppna armar, och nåd de ångerfulla får.
En tillflykt i all nöd jag vet, och det är Guds barmhärtighet.




När onda minnen mig anklagar och ingen ro mitt hjärta får,
med allt som hopp och mod försvagar jag till min broder Jesus går,
och i hans ljus jag ser och vet att stor är Guds barmhärtighet.
Text: Johann Andreas Rothe