söndag 1 juli 2018

Budskapets bärare ...

Apostladagen


Psalm 735
Gå ut kring hela jorden
med evangelii bud:
Guds kärlek gäller alla,
så kom till allas Gud.
Se, korset sina armar
utsträcker som en famn,
och frälsning finns för folken
i Jesu Kristi namn.

Gå ut kring hela jorden.
I all vår hungersnöd
till kropp och själ och ande
det givs ett livets bröd.
Var avgud här nu vike,
Guds ord - hans andes svärd -
befäster nådens rike
i ond och fallen värld.

Gå ut kring hela jorden
med sång och fröjderop.
Guds mänsklighet förnyas
i tro och Kristi dop.
Vad tröst för dem som vandrar
i världen utan hopp,
vad salig trosförening
med kyrkan, Kristi kropp.

Gå ut kring hela jorden.
Se, Herren kommer snart.
Vad nu är dolt för många
skall då bli uppenbart.
Och tusen sinom tusen
till ödmjuk lovsångston
ur alla folk församlas
kring Kristi kungatron.
Text: Per Juliusson



Bön
Herre -
på din kallelse till mig
finns bara ett svar -
att överlämna hela mitt jag
åt din formande vilja.
Då kan din överväldigande kraft
verka i mig,
hela din fullhet uppfylla mig
och göra mig hel.
Då kan jag tryggt vila i vissheten
att du har förberett de gärningar
jag ska gå in i.
Du är med i dem,
du stöder och upprättar.
Du förnyar min vilja
att vara hel och äkta
i allt jag gör.
Tack, Herre, för din kärlek och omsorg.
Tack för att du ger mig förtroendet
att förverkliga din kärlek i mitt liv.
Ur böner från S:t Davidsgården