torsdag 20 oktober 2016

O Jesus, rik av nåd ...

Psalm 545
 O Jesus, rik av nåd,
nu på ditt bud och råd
jag frambär mitt bekymmer
den skuld som hjärtat tynger.
Du dömer och förlåter,
de ger mig glädjen åter.

Du är min enda tröst,
du har mig återlöst.
Vad än jag har förbrutit,
har du mig ej förskjutit.
Du på min synd ej tänker,
i havets djup den sänker.

Den ondska är väl stor
som än i hjärtat bor;
men, Jesus, vid din sida
jag mot allt ont kan strida.
I dig min kraft jag finner,
mitt vankelmod försvinner.

Min Jesus, jag på dig
vill helt förlita mig.
Vem kan mig nu fördärva?
Jag skall det rike ärva
som med din nöd och pina
du vunnit åt de dina.

Skriv i mitt hjärta in
att jag är evigt din.
Hjälp att jag gör din vilja,
flyr vad oss kan åtskilja
och sist den värld få skåda
där ingen död skall råda.
                  ...
Text: Johann Heermann 1630,
         präst och psalmdiktare, Schleseisen
Översättning: Lorentz Springer 1676,
         kommissarie, Stockholm
         Anders Frostenson 1978, kyrkoherde, Stockholm
Musik: Jakob Regnart 1574,
          nederländs tonsättare, Prag