lördag 22 oktober 2016

Frälsare, ta hand om mig ...

Psalm 232

Frälsare, du som äger läkedomen
för alla sår jag fick på stridens dag,
kan jag ej komma till dig med  min seger
så kan jag komma med mitt nederlag.

Kan jag ej skynda med den heta glädje
som föds av tro, rakt mot din öppna famn,
så kan jag likt den blinde i sitt mörker
dock ropa i förtvivlan högt ditt namn.

Kan jag ej barnsligt ta emot den värme,
törs jag ej lyfta blicken upp mot dig,
så kan jag sjunka ner i bot och ånger
och bedja: "Frälsare, ta hand om mig!"
                        ...
Text: Kirsten D Aagaard Hansen 1877,
         norsk lärare, författare
Bearbetad: Britt G Hallqvist 1968,
                  författare och översättare, Lund
Musik: Oskar Lindberg 1938,
            professor, tonsättare och organist, Stockholm