lördag 7 juni 2014

Våga vara den du i Kristus är


Psalm 87

"Våga vara den du i Kristus är.
den i hans tanke, den i hans kärlek,
den i hans ögas eviga ljus du är.

Intet äger du som ej han dig ger.
Kravet och kraften, viljan och verket
strömmar ur samma källa från bergen ner.

Skuld och rädsla trycker dig inte mer.
Nu är du fri att älska och tjäna
dem som du möter, Jesus som bor i dem.

Redan är du den du en gång ska bli:
dömd och benådad, död och uppstånden,
älskad och ett med honom som gjort dig fri."


"Våga vara den du i Kristus är..."
Vi är döpta in i Kristus, in i gemenskapen med honom. Det är där i Kristus livets mening finns.
Inne i detta kraftfält möter vi Jesus som vår Frälsare, som på korset dött och uppstått för våra
synders skull och som är den ende som klarar av det vi bär med oss från våra "gårdagar".

Vi möter Jesus också som vår Herre som sitter på tronen.
Där talar han in ord av ande och liv i oss. Joh 6:63. Vi lär oss lyssna inåt.
Jesus säger: "Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv." Joh 4:14
Jesus, vår Herre, hjälper oss i våra "morgondagar".

Vår plats är mellan korset och tronen. Där upptäcker jag vem jag är och "vågar vara den jag
i Kristus är".
"Redan är du den du en gång ska bli:
dömd och benådad, död och uppstånden,
älskad och ett med honom som gjort dig fri".

När Jesus kallar oss in i sin gemenskap och sitt kraftfält, får vi lämna det gamla livet
bakom oss. Där får vi veta vad vi är i honom. Vi lever omslutna av Jesus, förlåtna och
älskade.

Bön: "Tack Jesus att du omsluter mig på alla sidor.
         Du är bakom mig och tar hand om mina gårdagar.
         Du är framför mig och tar hand om mina morgondagar.
         Du är vid min sida som min bäste vän.
         Du är under mig och bär mig när jag
         sjunker ihop och tycker allt är jobbigt.
         Du är över mig med himmelska resurser.
         Du är i mig med din kärlek."                         av Bengt Pliejel


Psalmförfattare: Anders Frostenson 1963
Musik: Psalm 87 A Roland Forsberg, 1970, 1986,tonsättare, organist Stockholm
Musik: Psalm 87 B Torgny Erséus 1976, kyrkomusiker Lidingö