söndag 15 juni 2014

Heliga Trefaldighets dag



Som ett klockspel hör jag dig,
heliga Treenighet

Psalm 338

"Som ett klockspel hör jag dig, heliga Treenighet
Fader, Son och Ande - Gud, tre i en och en i tre."

Heliga Trefaldighets dag.
Texterna denna söndag talar till oss om Fadern, Sonen och Anden.
Orden lyfter fram enheten i gudomen mycket starkt. Det är inte alls oförståndigt att tro
på Treenigheten bara därför att den är svår att förklara.

Vi kan tänka oss en modell som förklarar en del: liksom vatten kan ha tre former - is,
ånga och vätska - som är skilda åt men ändå lika mycket vatten, så är Fadern, Sonen och
Anden skilda åt men lika mycket Gud ändå.

Denna tolkningsmodell förkarar inte allt, för Gud kan aldrig förklaras - då vore Gud inte Gud.
Paulus skriver:
"Vilket djup av rikedom, vishet och kunskap hos Gud!
Aldrig kan någon utforska hans beslut eller spåra hans vägar.
Vem kan känna Herrens tankar, vem kan vara hans rådgivare." Rom 11:33

Jesus sänder sina lärjungar med orden:
"Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar:
döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn
och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er."  Matt 28: 18-20

Psalmen

Som ett klockspel hör jag dig,
heliga Treenighet,
Fader, Son och Ande - Gud,
tre i en och en i tre.

Längtan, röster, ögons ljus -
innan världen fanns ännu
fanns gemenskapen hos Gud.
Allt fick liv, steg fram därur.

Allt är nära - mänskor, träd,
moln och fåglar - när jag vet
allt sin källa har i dig,
heliga Treenighet.

Spela samman oss som går
mot en dag som ingen sett,
tills i dig vårt mål vi når.
heliga Treenighet.


Text:    Anders Frostenson  1970.
Musik: Benjamin Milgrove 1769, engelsk organist i Bath.


Bild: Google