fredag 27 juni 2014

Blås på mig skaparvind






Psalm 368

Blås på mig skaparvind,
eviga andedräkt,
så att till kropp och själ
jag blir renad och hel och läkt.

Gud sänder Anden ut.
Jorden förnyas då.
Låt också genom mig i dag,
Herre, din livsström gå.

Stridiga viljor bryts,
söndrar och river ner.
Rakt genom allting, ont och gott.
Gud, låt din vilja ske.

Blås på mig, skaparvind,
eviga andedräkt.
Död finns ej då. Ur stoft till liv
skall jag av dig bli väckt.

"Blås på mig skaparvind.."
"Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram
över vattnet."  1 Mos 1:2

Här skildras hur kaos blir kosmos. Den stora oredan kommer i ordning. Men dessa ord
handlar inte bara om det som skedde i begynnelsen. Varje människa kommer in i situationer
då de orden kan skrivas över hennes liv: tomhet, mörker och kamp.
Också över detta svävar Guds Ande. Det onda, det mörka står under Guds kontroll.
Genom vatten och ande föds ett nytt liv. Joh 3:3-8

Guds Ande är med i skapelsen. Den fortsätter att skapa och ge liv:
"Du sänder din ande, då blir de skapade, och du förnyar jordens anlete".  Psalt 104:30

Genom hela Bibeln ser vi dessa två funktioner hos den heliga Anden:
Anden ger liv åt det som är dött och kraft åt det som är svagt.
Och Guds verktyg för detta är Ordet.
"Åter sänder han sitt Ord, då smälter det frusna. Sin vind låter han blåsa,
då strömmar vatten."  Psalt 147:18.

När Ordet får sjunka in i hjärtat då händer det något med oss. Det frusna smälter.
Vår Frälsare, Jesus Kristus, vill ta hand om det som hänt i våra liv.
Han kan lyfta av skuldbördan, visa oss på förlåtelsens hemlighet
och komma in med helande i våra såriga minnen.
"... så att till kropp och själ jag blir renad  och hel och läkt".


Psalmförfattare: Anders Frostenson 1969
Musik:               Engelsk ca 1770


Bild:Google