tisdag 24 juni 2014

En vanlig dag när inget särskilt händer

   




Psalm 352

En vanlig dag då inget särskilt händer
kan ge mig det som jag behöver mest.
En dag som syns mig grå och utan mening
kan himmelrikets Herre bli min gäst.

Bibelord: "När Jesus såg Sackaios i trädet sade han: Skynda dig ner, Sackaios i dag vill
                gästa ditt hem".  Luk 19:5

En vanlig dag satt tiggaren vid vägen,
en dag som tusen dagar var förut,
och någon stod där, rörde vid hans ögon,
och han som varit blind såg världens ljus.

Bibelord: "De kom till Jeriko. Och när Jesus tillsammans med lärjungarna och en stor
                folkhop lämnade staden satt där vi vägen en blind tiggare, Bartimaios.
                Då han fick höra att det var Jesus från Nasaret började han ropa: Jesus Davids son,
                förbarma dig över mig. Jesus frågade honom: Vad vill du att jag skall göra för dig?
                Den blinde sade: Rabbouni, gör så att jag kan se igen.
                Jesus sade: Gå, din tro har hjälpt dig. Genast kunde han se."  Mark 10:46-48, 50-52.

En vanlig dag gick synderskan till brunnen,
drack vattnet ur en evig källas djup.
En vanlig dag då kan det största hända,
ty allt blir möjligt när vi tror på Gud.

Bibelord: "En samarisk kvinna kom för att hämta vatten. Jesus sade till kvinnan:
                Den som dricker av det här vattnet blir törstig igen. Men den som dricker av det
                vatten jag ger honom/henne blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa
                i honom/henne, med ett flöde som ger evigt liv."  Joh 4:7, 13-14.

En vanlig dag går Gud omkring på gatan.
Han stannar där de andra går förbi.
Ett ord, en blick och den som varit utstött
blir löst från rädslan, reser sig, är fri. 

Bibelord: "Vid Betesdadammen i Jerusalem fanns en man som varit sjuk i 38 år.
               Då Jesus såg honom ligga där och fick veta att han varit sjuk så länge frågade
               han honom: Vill du bli frisk? Den sjuke svarade: Herre, jag har ingen som kan
               hjälpa mig ner i bassängen när vattnet börjar svalla. Medan jag försöker ta mig
               dit hinner någon annan före mig. Jesus sade till honom: Stig upp ta din bädd och gå.
               Genast blev mannen frisk och tog sin bädd och gick."  Joh 5:1-2, 6-9.

En vanlig dag när ingenting vi väntar
kan Männskosonen säga till oss så:
det är din dag och en av mina dagar
och genom mig till andra skall du nå.

Bibelord: "Jag är med er alla dagar till tidens slut."  Matt 28:20


Psalmförfattare: Anders Frostenson,  1970,1984
Musik:                Hubert Parry, 1904, musikhistoriker, tonsättare, London


Bild:Google