lördag 21 juni 2014

Innan vi var födda visste Gud vårt namn






Psalm 342

Tusen stjärnor glimmar. Gud vet allas namn.
Alla rymdens stjärnor bär han i sin famn.

Tusen grässtrån vajar för Guds andedräkt.
Varje litet grässtrå Gud till liv har väckt.

Tusen fåglar sjunger sommardagen lång.
Gud har tid att lyssna till varenda sång.

Havets botten ser han, gruvans dolda schakt,
tankarna och orden innan vi dem sagt.

Innan vi var födda visste Gud vårt namn,
och i dopet tog han upp oss i sin famn.

Tack, o Gud, vår Fader, för din trofasthet,
du som älskar alla, allting ser och vet.


"Innan vi var födda visste Gud vårt namn,
och i dopet tog han upp oss i sin famn."
Långt innan någon tänkte på dig eller längtade efter dig, var du sedd och efterlängtad.
      "Med evig kärlek har jag älskat dig,
       därför låter jag min nåd förbli över dig."  Jer 31:3.

Den eviga kärleken som Fadern ger vill ha ett gensvar. Det är din blick uppåt.
Du ser upp till honom som tog dig upp i sin famn i dopet. Nåden, godheten och
kärleken vill han bara fortsätta att slösa över dig.
        "Du är så dyrbar i mina ögon,
         så högt aktad och älskad av mig." Jes 43:4
      
Tack, o Gud, vår Fader, för din trofasthet,
du som alla älskar, allting ser och vet."


Psalmförfattare: Anders Frostenson 1958
Musik: Torsten Sörenson 1958, musikdirektör, tonsättare, Göteborg


Bild:Google