måndag 30 juni 2014

Kläd dig, själ i högtidskläder







Psalm 394

Kläd dig, själ i högtidskläder när för nådens tron du träder.
Till Guds måltid är du bjuden, framlagd åt dig bröllopsskruden.
Du är sökt och efterfrågad av hans kärlek som blev plågad, hånad,
åt sin ovän given, för din skull i döden driven.

Han som av vår ondska fälldes fick av Gud konungsligt välde.
Herradömet han upprättar när de hungrande han mättar.
I oss ängslas han och vakar, renar när han oss rannsakar.
Till sin egendom han gör oss, in i Andens enhet för oss.

Han är Herre över jorden - vänt mot folket altarbordet.
En är världen. Den oss kallar. Ett är brödet, tillhör alla.
En är kalken, som oss skänker hans försoning utan gränser.
Gud, i eld och helig Ande döp oss, driv oss tätt tillsammans.

Bön inför nattvarden
Herre, jag har mött din blick många gånger.
Jag har sett den lysa mot mig av glädje och kärlek i människors ögon.
Det ljuset har tinat upp det som var fruset i mitt inre.
Din blick möter min, när jag behöver befrias från skuld.
Du ser på mig, som du såg på Petrus, när han förnekat dig.
I din blick finns allt jag behöver: Din förlåtande kärlek.
Herre, din blick söker min för att behålla mig i din närhet,
för att föra mig allt närmare dig.
Herre, låt mitt inre få uppfyllas av din närvaro,
så att jag kan få återspegla något av den renhet och öppenhet,
den kärlek och glädje, som jag alltid får möta hos dig.
Befria mig från allt det oäkta hos mig, all självisk beräkning,
från allt ont, så att ingenting hindrar din närvaro i mig.
Då du är i mig, kan jag möta din kärleks blick i mitt innersta.
Jag kan vila i din närvaro, formas av din kärlek.
Hjälp mig nu att öppna mig helt för din närvaro,
när du kommer för att förena dig med mig i din heliga Nattvard.

Bön från S:t Davidsgården i Rättvik.

Psalmförfattare: Anders Frostenson,  1964
Musik:               Johann Cruger, 1649, tonsättare och kantor i Berlin


Bild:Google