onsdag 11 juni 2014

Jesus är ute och söker





Psalm 225

"Jesus är ute och söker. Vem skall han finna i dag?"

Anders Frostenson var under sin första tid som präst verksam i Gustav Wasa församling
i Stockholm. Under den tiden ingick han äktenskap med Sven Lidmans dotter Ulla Lidman.
(Sven Lidman, författare, missionär och riksdagsman en tid verksam i Filadelfiaförsamlingen
i Stockholm.)

Ulla Lidman hade under några år varit missionär i Mongoliet. När Ulla och Anders F ingick äktenskap 1941 var hon evangelist i Filadelfiaförsamlingen i Stockholm. Det blev en sensation när pingstvännen Sven Lidmans dotter gifte sig med en präst i Svenska kyrkan.
Ännu allvarligare blev det när paret Lidman-Frostenson fick ett barn som döptes.

Det slutade med att Ulla Lidman Frostensom begärde utträde ur Filadelfiaförsamlingen.
I gengäld växte det fram "väckelsemöten" i Gustav Wasa kyrka med Ulla som förkunnare
och kyrkan fylldes med folk.

Anders F skrev psalmer och sånger till dessa möten. De tonsattes ofta av vännen och
pingstvännen Karl-Erik Svedlund från Filadelfiakyrkan. En av dessa psalmer är nr 225.

v 1
Jesus är ute och söker vem skall han finna i dag?
Vem skall i dag honom svara: Herre, du ser: här är jag

Bibelord: "Se, jag står vid dörren och bultar. Om någon hör min röst och öppnar dörren
                skall jag gå in till honom och äta med honom och han med mig". Upp 3:20.
v 2
Han sin förlåtelse ger dig när du din synd honom ger.
Då blir du hans. Från hans kärlek inget kan skilja dig mer.

Bibelord: "Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han
                förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet". 1 Joh 3:9.
v 3
Fly inte, göm dig ej längre du som så ofta har flytt.
Stanna, bli stilla för Jesus. Allting kan han göra nytt.

Bibelord: "När Jesus fick se Levi sitta utanför tullhuset sade han till honom:
                Följ mig! Och han steg upp och följde honom".  Mark 2:14.
v 4
Låt honom ta dig vid handen, följa dig ända tills du
är hos din Fader som länge väntat och väntar ännu.

Jesus sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret
                   utan ha livets ljus."  Joh 8:12.

                 "Du omger mig på all sidor, jag är helt i din hand". Psalt 139:5
v 5
Jesus är ute och söker, stannar och böjer sig ner,
säger mitt namn, och jag svarar: Herre, åt dig jag mig ger.

Bibelord: "När Jesus såg Sackaios sade han: Skynda dig ner, Sackaios, i dag skall
                jag gästa ditt hem. Sackaios skyndade sig ner och tog emot honom med glädje".
                Luk 19:5-6.


Text:    Anders Frostenson  1984
Musik: Karl-Erik Svedlund 1943


Bild: Google