söndag 22 juni 2014

Forma oss, o Gud, till det som du bestämt och tänkt





Psalm 343

Krukmakarskivan svänger runt.
Se, av en lerklump grå
kan bli en vackert formad skål.
Krukmakaren glädes då.

Får han den inte som han tänkt,
han börjar en gång till
och formar om den, tills den blir
just sådan som han vill.

Så är vi leret i Guds hand.
Han liv åt oss har skänkt.
Ja, forma oss, o Gud, till det
som du bestämt och tänkt.


Bibelord

Detta ord kom till Jeremia från Herren:
"Gå ner till krukmakarens hus. Där skall jag låta dig höra mina ord.
Då gick jag ner till krukmakarens hus och fann honom i arbete vid drejskivan.
Ibland misslyckades lerkärlet som krukmakaren formade med sina händer,
då gjorde han om det till ett nytt kärl, så som han ville ha det."
Herrens ord kom till mig:
"Skulle jag inte kunna göra med er, så som denne krukmakare gör", säger Herren.
"Som leran i krukmakarens händer, så är ni i mina händer."  Jer 18:1-6.


Psalmförfattare: Anders Frostenson 1957
Musik: Lars Edlund 1957, tonsättare, kyrkomusiker, Uppsala

Bild:Google