onsdag 15 oktober 2014

Saliga visshet ...





Psalm 259

Saliga visshet, Jesus är min!
Himmelens glädje fyller mitt sinn.
Född av hans Ande, ren i hans blod,
får jag förtröstan, styrka och mod.
Han är min glädje, han är min sång,
honom jag prisar livsdagen lång.
Han är min glädje, han är min sång
honom jag prisar livsdagen lång.

Allting jag uppgav, allting jag vann!
Strålande morgon för mig upprann.
Inom mig hör jag änglar ger bud,
tala om nåd och kärlek från Gud.
Han är min glädje, han är min sång,
honom jag prisar livsdagen lång.
Han är min glädje, han är min sång,
honom jag prisar livsdagen lång.

Saliga visshet, ljuvliga ro!
Nu jag hos Jesus vilar i tro,
väntar vad intet öga har sett,
väntar vad Herren själv har berett.
Han är min glädje, han är min sång,
honom jag prisar livsdagen lång.
Han är min glädje, han är min sång,
honom jag prisar livsdagen lång.

Denna psalm är skriven av Fanny Crosby (1820-1915).
Fanny Crosby var blind. En frälsningsupplevelse vid trettioårsåldern gav henne en stark
frälsningsglädje, som hon gav uttryck för i psalmen " Saliga visshet, Jesus är min!"

Det berättas att hon fick idén till psalmen när hon hörde en nykomponerad melodi.
Hon tllfrågades av kompositören Phoebe Knapp, vad hon kände när hon hörde melodin.
Fanny Crosby svarade: "Saliga visshet". Så föddes psalmtexten till denna melodi.
Karin Hartman, officer i Frälsningsarmén och syster till Olov Hartman, har bearbetat psalmen.


Text: Fanny J Crosby 1873, amerikansk sångförfattare, blindlärare
Bearbetad: Karin Hartman 1984, officer i Frälsningsarmén, författare
Musik: Phoebe Palmer Knapp 1873, kompositör av andlig sång, New York


Bild: Google