torsdag 16 oktober 2014

O gränslösa frälsning ...





Psalm 226

O gränslösa frälsning, o djupaste hav
av nåd och av kärlek som Kristus oss gav!
För världens försoning din väg väller fram.
Du flödar för alla, du flödar för alla.
O, kom över mig!

Min synd den var mycken, mot buden jag bröt.
Hur bittra de tårar av ånger jag göt!
Men fåfängt jag gråter. Blott Golgatas våg
fullkomligt kan rena, fullkomligt kan rena.
O, kom över mig!

Av frestelser uppfyllt, av fruktan och skam
mitt liv utan glädje och nytta flöt fram.
Jag tror något bättre mig väntar helt visst,
om renande vågen, om renande vågen,
blott nådde min själ.

O, gränslösa kärlek! Hur ofta jag stod
i längtan på stranden med uppgivet mod.
På nytt jag nu står vid ditt svallande hav.
Jag vänder ej åter, jag vänder ej åter,
förrän renad jag är.

Nu havet sig höjer, dess vågor jag ser.
Ett bud om Guds frälsning och frihet de ger.
Jag skyndar mig ned i den svallande våg.
Guds kärlek mig möter, Guds kärlek mig möter,
och renar min själ.

Och nu, halleluja, mitt mitt liv från idag
jag avskiljer, helgar till Herrens behag.
Hans kärlek än flödar så mäktig och rik
till fullkomlig frälsning, till fullkomlig frälsning,
för dig och för mig.


Denna psalm är skriven  av Frälsningsarméns grundare William Booth (1829-1912).
Den skrevs 1893 och översattes till svenska 1894. Innehållet i psalmen är en lovsång
över frälsningen.
William Booth föddes i Nottingham, England. Han flyttade till London, där han hade
anställning i en pantlåneaffär.
Booth tillhörde en metodistförsamling och kom mer och mer att ägna sig åt kristen
verksamhet. I första hand sökte han nå de utslagna i samhället.
Detta välkomnades inte i den metodistförsamling han tillhörde.

Booth bildade därför 1865 Kristna Missionen i London.
År 1878 bytte församlingen namn till Frälsningsarmén, då man efterhand hade kommit
att använda mycket av militära termer i sitt arbete.


Text: William Booth 1893, Frälsningsaréns grundare
Översättning: John Appelberg 1894, officer i Frälsningsarmén
Bearbetad: Karin Hartman 1984
Musik: Skotsk


Bild: Google