lördag 18 oktober 2014

Det är sant att Jesus lever ...





Psalm 49

Det är sant att Jesus lever, att Han är vår Broder här,
att för dig och mig Han beder i en ond och vilsen värld.

Det är sant att Jesus ser mig, fast Han själv osynlig är,
vad som än i världen sker mig, hela tiden är Han där.

Det är sant att Jesus lider, att Han själv vår börda bär,
Han är livet, Han är Friden i en tom och galen värld.

Det är sant att Jesus giver allt för intet på vår färd,
det är sant att Jesus lever, att Han är vår Broder här.


Bo Setterlind har sagt om den här psalmen:
"Det är angeläget att tala om för dem som sjunger psalmen,
  att Herren verkligen har uppstått".

I denna psalm märker vi också Bo Setterlinds förkärlek för versaler.
Broder med stort B är inte vilken broder som helst,
liksom Friden med stort F är inte vilken frid som helst, säger Setterlind.

Som regel har Bo Setterlind skrivit sina psalmer till tidigare kända melodier, t ex folkmelodier.
Han ville inte få sina psalmer refuserade på grund av en icke accepterad melodi.
Denna psalm har en originalmelodi av Roland Forsberg

I sin psalmdiktning hämtar han inspiration från bibeltexter några aktuella texter för denna
psalm är
               vers 2 Matt 28:20  "Jag är med er alla dagar till tidens slut"
               vers 3 Matt 11:28  "Kom till mig alla, som är tyngda av bördor,
                                               jag skall skänka er vila."
               vers 4 Matt 10:7-8 "Förkunna på er väg att himmelriket är nära....
                                               ge som gåva vad ni fått som gåva."


Text: Bo Setterlind 1971
Musik: Roland Forsberg 1971, tonsättare, organist, Stockholm

Bild: Google