söndag 19 oktober 2014

Guds källa har vatten tillfyllest ...






Psalm 236

Guds källa har vatten tillfyllest, en gåva av strömmande liv,
den äger vad alla behöver, det räcker för dig och för mig.

Guds källa oss renar från synden, dess vatten uppståndelse ger,
av strömmarna blommar det torra, det räcker för alla som ber.

Guds källa har frälsning till brädden, en stilla, en underbar frid,
den frid som i dopet oss skänkes, den räcker för dig och för mig.

Guds källa ej någonsin sinar för någon i rum eller tid,
dess nåd flödar över i döden, det räcker för dig och för mig.

Så låt oss i världen ej rädas att leva som Mästaren lär,
Guds källa oss kraften förunnar att vara hans tjänare här.


Det finns ett pärlband av sanningar i denna psalm.
Rening från synden, frälsning, frid, nåd - klassiska bibliska ord.

Några bibeltexter har direkt inspirerat Bo Setterlind. Inledningsorden till psalmen är direkt
hämtade från Psaltarens 65:e psalm, vers tio, där det står: 
                              "Du låter dig vårda om landet och giver det överflöd,
                              rikedom i ymnigt mått; Guds källa har vatten tillfyllest."
                             
                              I Joh 7:37-38 läser vi orden:
                              På högtidens sista och största dag ställde sig Jesus och ropade:
                              "Är någon törstig, så kom till mig och drick. Den som tror på mig,
                              ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten, som skriften säger."



Text: Bo Setterlind 1978
Musik: Efter tysk folklmelodi 

Bild: Google