fredag 3 oktober 2014

Den som tar emot din mantel ...






Psalm 420

Herren, vår Gud har rest sin tron
högt bland serafer och änglar.
Djupt ser han ner på nödens jord,
frågar oss: "Vem skall jag sända?"
Vill du bli Herrens sändebud
svara min själ och mun din Gud:
"Se. här är jag, sänd mig."

Lärjungen känner Herrens blick:
"Älskar du mig av allt hjärta -
mera än de som kom och gick -
gå då i mitt namn att tjäna,
var då en herde för min hjord,
föd mina lamm, som jag har gjort."
Herre, du vet min kärlek.

Lärjungar rädda. Dörren stängd.
Plöstligt stod Jesus ibland dem,
gav dem med ord och andedräkt
fridens och sanningens Ande,
sände dem ut med ord av frid:
"Den som hör eder, han hör mig!"
Kristus, min Gud och Herre.

De som tar mot din mantel, Krist,
hjälp dem att bedja och vaka,
bruka ditt ord i helig strid
utan att se sig tillbaka.
Giv åt din kyrka trofasthet
till dess din vilja äntligt sker.
Tillkomme, Gud, ditt rike.


"Den som tar emot din mantel Krist."
När det är prästvigning i Svenska kyrkan ikläds prästen under vigningens gång mässhaken,
ett plagg som enligt gammal tradition bärs vid högmässan och som är en erinran om manteln
på Jesu tid. En av de två särskilda prästvigningspsalmerna i psalmboken anknyter till detta;
"Det är Herren, vår Gud, har rest sin tron" psalm 420, vars sista strof börjar:
 
"De som tar emot din mantel, Krist,
hjälp dem att bedja och vaka,
bruka ditt ord i helig strid
utan att se sig tillbaka".

Texten är skriven av Olov Hartman och "växte" fram under några sommarmånader 1980.
Psalmförfattarens tankar kretsar kring fyra bibliska händelser.

Först profeten Jesajas kallelse. Herren frågar: "Vem skall jag sända, och vem vill vara vår
budbärare?" Jesaja svarar: "Här är jag, sänd mig" Jes 6:8.

Samtalet mellan Jesus och Petrus vid Tiberias sjö. "Simon Johannes son, älskar du mig mer
än de andra gör?" - "Herre, du vet allt; du vet att jag har dig kär."  Joh 21:15ff.

Ett tredje aktuellt bibelställe var berättelsen om den Uppståndnes besök  hos lärjungarna när
de satt bakom stängda dörrar i ett hus i Jerusalem. Jesus andades på dem och sade:
"Frid åt er alla. Som Fadern har sänt mig sänder jag er ... Ta emot helig ande"
Joh 20:19 ff.

Slutligen orden i 1 Kungaboken kapitel 19 - när profeten Elia har mött Elisa lägger han sin
mantel över honom som ett tecken på att Elisa nu skulle bli hans efterträdare och en i raden
av Herrens vittnen.


Text: Olov Hartman 1980
Musik: Ludvig Mathias Lindeman 1840, lärare, tonsättare i Oslo


Bild: Google