torsdag 30 oktober 2014

Du är större än mitt hjärta...





Psalm 27

Du är större än mitt hjärta, du som allting kan och vet,
du som har i dina händer Vintergatans hemlighet,
du som skapade atomen, du som sprängde solens skal,
världen, den omätligt djupa, mäter du med lag och tal.

Mig blir aldrig svaret givet, Vintergatans lösenord,
den materias namn är okänt av vars kraft jag själv är gjord,
och jag famlar med min kärlek som jag famlar med mitt vett -
blint jag måste tro på livet och på dig som ingen sett.

Dagen dör och mörkret stiger. Jag är ensam, du är stor.
Om jag talar eller tiger är du nära som en mor.
Ej på mina svaga böner eller tvivel vilar du,
som är större än mitt hjärta, som är evig; som är nu.


Kerstin Arnér har skrivit denna psalm. Hon berättar:
"1946 hade begreppet naturvetenskap utökats med begreppen atomvapen och atomkraft.
De hade och har en överväldigande symbolisk betydelse. Hur skulle man kunna se på Gud
i en sådan värld? Med människans förmåga att göra så mycket större och ödesdigare saker
än hon hittills kunnat - vad kastade det för ljus på Guds allmakt?
   Jag har alltid läst Bibeln noga, och det var för mig självklart att söka formuleringar i Bibelns
språk på det jag undrade om, och att söka svaren där också.
Psalmens första rad säger allt om detta. Den andra raden är en medveten formulering
("du som allting kan och vet"), som sedan i de följande raderna utvecklas till att beskriva
Gud som, om man så vill, den störste atomingenjören av alla. Människan kan spränga atomen -
men kunde inte skapa den. Människorna gör atombomber och atomkraftverk, men solen,
som Gud gjort, är en enda stor atommila som fungerar i årmiljoner och är grundval för allt
liv på jorden".

I psalmen finns tron på Gud både som den överlägsna intelligensen, skaparkraften och som den kärleksfullt närvarande. Slutraden i sista versen sammanfattar hela psalmen och dess sista ord
"nu" ger psalmen dess övergripande budskap.

Kerstin Anér har i sin psalm medvetna anknytningar till bibliska texter,
t ex 1 Joh 3:20  "Gud är större än vårt hjärta"   och
Jes 66:13  "Som en moder tröstar sin son, så skall jag trösta er".

Kerstin Anér berättar: Att Gud är som en mor var inte något aggresivt feministiskt uttryck.
Det var en självklarhet; jag kände redan då till bibelordet i Jes.66".


Text: Kerstin Anér 1946, fil dr, författare, riksdagsledamot, statssekreterare
Musik: Roland Forsberg 1981, tonsättare, organist och församlingsmusiker, Stockholm


Bild: Google