söndag 26 oktober 2014

Så går jag nu till vila trygg ...





Psalm 749

Så går jag nu till vila trygg
som fågeln i sitt näste,
ty Du, min Gud, som är mitt skydd,
Du är min vän, den bäste.

Hav tack för dagen ljus och klar,
för Glädjen jag fått åter!
Hjälp alla dem, som illa far,
och trösta dem som gråter!

Bevara så, o Gode Gud,
mig själv och mina kära,
och hjälp mig hålla Dina bud
och leva till din ära!


Psalmen leder tankarna till ord i Psaltaren
Vers 1  Du min Gud som är mitt skydd
             "Jag ser upp emot bergen: varifrån skall jag få hjälp
             Hjälpen kommer från Herren, som har gjort himmel och jord.
             Han låter inte din fot slinta, han vakar ständigt över dina steg". Psalt 121:1-3

Vers 2  Hav tack för dagen ljus och klar, för glädjen jag fått åter
            "Tacka Herren, åkalla honom, berätta för folken om hans verk!
            Sjung och spela till hans ära, tala om alla hans under!
            Prisa stolt hans heliga namn, de som söker Herren må glädja sig". Psalt 105: 1-3

Vers 3 Bevara så, o, gode Gud, mig själv och mina kära
           "Herren bevarar dig, i hans skugga får du vandra, han går vid din sida.
           Herren bevarar dig från allt ont, från allt som hotar ditt liv.
           Herren skall bevara dig i livets alla skiften, nu och för evigt".  Psalt 121:5, 7-8


Text: Bo Setterlind 1978, efter Christian Winther 1863, dansk teolog och diktare
Musik: Ingemar Braennstroem 1975, körledare, kompositör Immanuelskyrkan, Stockholm

Bild: Google