torsdag 23 oktober 2014

Någon du känner är din bäste vän ...





Psalm 357

Någon du känner är din bäste vän,
är beredd att ge dig allt
utan att begära någonting igen.

Någon du känner har för dig i dag
lagt ett ord av guld och har,
trogen i sin kärlek, trätt till ditt försvar.

Någon du känner vill dig alltid väl,
vill i nöd och glädje gå
hemlig vid din sida, aktsam om din själ.


Psalmtexten är förankrad i följande bibelord:
Vers 1 Någon du känner är din bäste vän
"Jag kallar er vänner, därför att jag har låtit er veta allt vad jag har hört
av min fader".  Joh 15:15

Vers 1 .. är beredd att ge dig allt utan att begära någonting igen
"Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner".  Joh 15:13

Vers 2 .. lagt ett ord av guld 
"Jag ber för dem. Men inte bara för dem ber jag utan också för alla
som genom deras ord tror på mig".  Joh 17: 9, 20

Vers 2 .. och har trogen i sin kärlek trätt till ditt försvar
"Helige Fader bevara dem i ditt namn".  Joh 17:11

Vers 3 .. vill i nöd och glädje gå
hemlig vid din sida, aktsam om din själ
"Du omger mig på alla sidor, jag är helt i din hand".  Psalt 139:5
"Jag är med er alla dagar till tidens slut".  Matt 28:20


Psalmtext: Bo Setterlind 1956
Musik: Karl-Olof Robertsson 1970, kyrkomusiker, tonsättare, Huskvarna

Bild: Google