fredag 24 oktober 2014

O natt av ljus ...





Psalm 461

O natt av ljus som ej kan dö. O natt som frambar Ordet.
O natt som i Getsemane blev ljusare än solen.
Låt upp för oss Ditt paradis, o Herre Krist.
Din natt är ljus, ty Du är Herrens Smorde.

O natt som till all jorden kom med seger över döden.
Guds natt, där Jesus själv en gång fick änglakraft i nöden.
Förjaga all vår liknöjdhet. O Herre Krist, oss stärk mot det
som dövar oss och söver.

O natt som över mörkret vann en oförgänglig seger.
O natt som mer än solen kan i djupen tränga neder.
Gör oss till seende på nytt. O Herre Krist, i mörkrets mitt
om ljus från Dig vi beder.


Psalmen leder tankarna till följande bibelord:

V 1  O natt som i Getsemane blev ljusare än solen
"Ditt ord är en lykta för min fot, ett ljus på min stig."  Psalt 119:150

V 1  ...o Herre Krist, din natt är ljus
"Och ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det".  Joh 1:5

V 2  Guds natt, där Jesus själv en gång fick ängakraft i nöden
Jesu kamp i Getsemane: "En ängel från himlen visade sig för honom
och gav honom kraft".  Luk 22:43

V 2  ...änglakraft i nöden
Jesus sade: "Det står ju skrivet  Herren, din Gud, skall du tillbe,
och endast honom skall du dyrka. Då lät djävulen honom vara,
och änglar kom fram och betjänade honom".  Matt 4:10-11

V 3  O natt som över mörkret vann en oförgänglig seger
"Gud vare tack som ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus".  1 Kor 15:57

V 3  O Herre Krist, i mörkrets mitt om ljus från Dig vi beder
Jesus sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte
vandra i mörkret utan ha livets ljus".  Joh 8:12


Psalmtext: Bo Setterlind 1963
Musik: Burkhard Waldis 1553, präst, poet och kompositör


Bild: Google