onsdag 30 juli 2014

Jesus, gör mig så till sinnes...



Psalm 274

Jesus gör mig så till sinnes såsom du till sinnes var.
I all nöd mig för till minnes hur ditt kors du tåligt bar.
Och om människor hatar mig, hjälp mig att jag liknar dig,
av allt hjärta dem förlåter, söker deras vänskap åter.

Jesus, låt ditt liv på jorden alltid för mitt öga stå,
att i handling och i orden dig jag efterlikna må.
Du som villigt gjorde allt vad din Fader dig befallt,
hjälp mig så min levnad föra att jag helt må dig tillhöra.

Jesus, lär mig så i nöden som i glädjen tro på Gud,
så i livet som i döden med förtröstan be till Gud,
med hans vilja vara nöjd, i hans ord ha all min fröjd
och intill min levnads ända söka att hans verk fullända.

Jesus, i din Faders vilja låt din Ande leda mig,
så att världen ej kan skilja håg och hjärta ifrån dig.
Se, jag villig är, men svag, Jesus, i din vård mig tag,
du som, mäktig i de svaga, bäst kan hjälpa och ledsaga.

"Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus". Fil 2:5.

Det är från detta bibelord som författaren Johann Hjertén har fått inspiration
till denna psalm. Hjertén var kyrkoherde i Hällstad nära Ulrisehamn.
Han var också medarbetare till Johan Olof Wallin i hans arbete med en ny psalmbok.

Denna psalm har två författare; Johan Hjertén har skrivit verserna 1 och 2 och
Johan Olof Wallin har gjort en bearbetning och skrivit verserna 3 och 4.

Anders Frostenson har för 1986-års psalmbok bearbetat och gjort en språklig
modernisering av psalmen.

Text: Johan Hjertén 1816
         Johan Olof Wallin 1816
Bearbetning:  Anders Frostenson 1977