lördag 5 juli 2014

Dig vi lovsjunger, ärar






Psalm 443

Dig vi lovsjunger, ärar, Jesus, de fattigas konung.
Hosianna vi nu sjunger som barnen en gång.
Du är väntad av alla, du är vår Herre och broder,
ingen varit och är älskad, välsignad som du.


Bibelord
Öppna för mig rättfärdighetens portar!
Jag vill gå in och tacka Herren. Här är Herrens port, här får hans trogna gå in.
Jag tackar dig för att du hörde min bön och blev min räddning.
Stenen som husbyggarna ratade har blivit en hörnsten.
Detta är Herrens eget verk, det står för våra ögon som ett under.
Detta är dagen då Herren grep in. Låt oss jubla och vara glada!
Herre, hjälp oss ! Herre ge framgång!
Välsignad den som kommer i Herrens namn!
Vi välsignar er från Herrens hus. Herren är Gud. Han gav oss ljus.
Ordna er till prosession, med kvistar i händerna.
Du är min Gud, jag vill tacka dig. Min Gud, jag vill höja ditt lov.
Tacka Herren, ty han är god, evigt varar hans nåd. Psalt. 118:19-29

Där du rider på gatan lägger man kläder, strör palmer.
Runt omkring dig hörs rop, stadens och gatornas sång.
Träden, stenarna sjunger, jorden och himlen dig prisar.
Änglarna sjunger med oss: du är vår glädje och frid.

Bibelord
När Jesus och lärjungarna närmade sig Jerusalem mötte de en folkmassa, där många
av dem bredde ut sina mantlar på vägen, andra skar kvistar från träden och strödde
dem på vägen. Och folket, både de som gick före och de som följde efter, ropade:
"Hosianna Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn.
Hosianna i höjden"  Matt 21:8-9

Går mot lidandet, döden, går mot uppståndelsen, ljuset,
hem till Gud, och hos Gud beder du alltid för oss.
Dig vi lovsjunger, ärar, Jesus, de fattigas konung.
Hosianna vi nu sjunger som barnen en gång.

Bibelord:
Jesus säger: Jag är uppståndelsen och livet.
Den som tror på mig skall leva om han än dör. Joh 11:25-26

Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. I min faders hus finns många rum.
Skulle jag annars säga att jag går bort och bereder plats för er? Och om jag nu
går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig,
för att också ni skall vara där jag är.  Joh 14:1- 3


Psalmförfattare: Anders Frostenson 1975 (bearb).
Musik: Carl Bertil Agnestig 1975, tonsättare, körledare, Stockholm.


Bild: Google