måndag 14 juli 2014

Du, som gör allting nytt






Psalm 599

O, låt ditt rike komma, förnimmas av oss så
som foten känner stigen, där den i mörkret går.
Du som gör allting nytt.

Din dag som till mig kommer, låt den få bli en dag,
som vore den på jorden min första, enda dag.
Du som gör allting nytt.

Ge ord som jag ej hörde och ljus som jag ej såg.
Låt det som var försummat få röst och bli till sång.
Du som gör allting nytt.

Låt mig få möta någon jag alltid gick förbi,
att vi i djupet varsnar ett jag, ett du, ett vi.
Du som gör allting nytt.

Lös oss ur ensamheten, att i varandras liv
vi återfinner livet som det oss gavs av dig.
Du som gör allting nytt.


Bön
Herre Jesus Kristus.
Du är kärleken och sanningen.
I dig finns min identitet.
I dig får jag växa och mogna.
I dig blir jag äkta och fri.
Du är min utgångspunkt,
min inriktning, mitt mål.
Du är trofasthet,
som aldrig sviker.
Du är vägen i mitt liv.
Du som skänker hoppet om seger.
Du som föder glädjen inom mig.
Du låter mig vila
i kärlekens förening med dig.
För allt detta
vill jag tacka dig, o Herre.
Och ber! Låt ditt liv växa sig
allt starkare i mig.

Bön från S:t Davidsgården, Rättvik

Psalmförfattare: Anders Frostenson 1969, 1982
Musik: Roland Forsberg 1970, tonsättare, organist, Stockholm

Bild:Google