lördag 19 juli 2014

Jag behövde en nästa



 

Psalm 97

Jag behövde en nästa var du där, var du där?
Jag behövde en nästa var du där?
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser, var du där?

Jag var hungrig och törstig, var du där, var du där?
Jag var hungrig och törstig, var du där?
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser, var du där?

Jag var frusen och naken, var du där, var du där?
Jag var frusen och naken, var du där?
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser, var du där?

Jag behövde din hjälp, men var du där, var du där?
Jag behövde din hjälp, men var du där?
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser, var du där?

Du kan resa långt bort, och jag är där, jag är där.
Du kan resa långt bort, och jag är där.
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser. Jag är där.

1960-talet var den sociala väckelsens årtíonde både inom och utom kyrkorna.
De globala rättvisefrågorna aktualiserades.
Katolska kyrkan hade sitt stora Andra vatikankoncilium under första delen av decenniet
och Kykornas världsråd sin stora generalförsamling i Uppsala 1968.

På båda dessa konferenser, som tillsammans omfattade större delen av kristenheten,
stod frågorna om i-land och u-land i centrum och de enorma orättvisor som ligger
inbyggda mellan de båda delarna av världen.

Det skrevs under den här tiden många psalmer och sånger med detta tema.
En av de mest kända och sjungna är denna psalm, "jag behövde en nästa var du där?"

Den engelske sångförfattaren Sidney Carter har skrivit både text och musik 1965.
Inspirationen till psalmen har han från den kända texten i Matt 25, där det står om den
yttersta domen. Enligt den texten kommer den avgörande frågan att gälla om, man
förbarmat sig över den som var hungrig, törstig, hemlös, naken, sjuk och i fängelse.

Varje vers avslutas med refrängen:
"Varken tro eller ras eller namn sätter gränser, var du där?"

Text: Sidney Carter 1965
Översättning: Anders Frostenson 1984
Musik: Sidney Carter 1965

Bild: Google