söndag 20 juli 2014

Gud, vår Gud, för världen all



... såsom regnet är hans ord


Psalm 99

Gud vår Gud, för världen all högt din nåd förkunnas skall,
att du oss en konung gett som är vår rättfärdighet.

Se, han kommer, och hans fred sänks från berg och höjder ned.
Såsom regnet är hans ord, ger nytt liv till törstig jord.

Med barmhärtighet hans hand råda skall från strand till strand.
Han förtryckaren slår ner, räddning åt de svaga ger.

Lika långt som solen når, månens glans och havets våg
skall hans välde bredas ut, folken vandra i hans ljus.

Mot oss alla är han god, lyssnar till betrycktas rop.
Den som ingen tar sig an hjälper och beskyddar han.

Lova, lova Herren Gud, ropa högt hans ära ut!
Den skall hela världen se. Amen! Låt, o Gud, så ske!


Gud vår Gud för världen all - högt din nåd förkunnas skall.

Jesus sände ut sina lärjungar att förkunna frälsningens budskap.
Och evangeliet - det glada budskapet är långt mer verklighetsanpassat än vi kan fatta.
Det är sänt rakt in i vårt liv och vår vardag.

Och när Gud sänder någon, vill han något mycket viktigt. Han vill skapa nya
förutsättningar för våra liv. Därför är det viktigt och nödvändigt att de görs kända.
För hur skulle det kunna få någon betydelse för oss, om det inte förkunnades för oss?

Det är kraft i detta ord. Och det uträttar något på sin väg genom ett människoliv.
Och det som händer är, att vi kommer i ett nytt förhållande till Gud som talar till oss.
När ordet har verkat detta, då vänder det tillbaka, som vårt svar i tro och bekännelse,
lovsång och bön.

"Lova, lova Herren Gud, ropa högt hans ära ut!


Nils Bolander, biskop och poet skrev:

"Fråga mig inte varför och vart
och hur jag stod upp och gick.
Jag vet bara att allt blev förvandlat och nytt
den gången jag mötte din blick.

Följ Mig! - två saliga orosord -
min Gud jag välsignar dem!
De skänkte mig allt som gör livet till liv -
en kamp, ett fäste, ett hem."


Psalmförfattare: Haqvin Spegel 1694, ärkebiskop
Bearbetad: Anders Frostenson 1976
Musik: Medeltida hymn Erfurt 1524

Bild: Google