tisdag 8 juli 2014

Genom gatans trängsel





Psalm  499

Genom gatans trängsel bar du själv ditt kors.
Kom och var oss nära mitt i stadens sorl.

Kom på stenar nötta av miljoner steg.
Här din vingård ligger, här vi dig kan se.

Timmarna i möda, hets och rusningstid
tillhör dig - ej bara tyst och ensam tid.

Kom i middagstimman, stilla sökarljus,
röst som ej kan störas av trafikens brus.

Mitt i dagens brådska, i min arbetstid
jag ditt ord behöver och din starka frid.


Bibelord:

"Herre, om jag går eller ligger ser du det,
du är förtrogen med allt jag gör.
Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt jag vill säga.
Du omger mig på alla sidor, jag är helt i din hand".   Psalt 139:3-5.


Dikt

Genom allt här i livet
går en ström av Guds ljus,
går en sång från Guds eviga värld.

Vi har del i det ljuset
har en plats i Guds kör,
kan få hjälp varje dag för vår färd.         av Margareta Malmgren


Psalmförfattare: Anders Frostenson 1981
Musik: Friedrich Filitz 1847, koralboksutgivare, Munchen


Bild: Google