torsdag 3 juli 2014

Ett Kristusbrev till världen






Psalm 412

Ett Kristusbrev till världen är var och en som tror
och sagt sitt ja till honom som mitt ibland oss bor,
ett brev från evigheten i hast sänt ut till dem
som tappat bort sig själva och glömt sitt fadershem.

Ett frihetsrop, en hälsning, ett ord om frid och tröst
i dag till någon ensam som plågad är och trött,
ett brev som inte frågar om tvivel eller tro
men säger: du är älskad, om än du borta bor.

Ett brev som Anden skriver i hjärtats dolda rum
med ord som får sitt ljus från Guds evangelium,
och plötsligt i vår vardag ett eldsken långt ifrån:
så älskade Gud världen att han oss gav sin Son.


Bön
Herre Jesus Kristus -
jag överlämnar åt dig all min ängslan och otrygghet,
allt missmod, alla frågetecken.
Gör mig fri från allt negativt, så att jag vågar säga JA till din vilja,
också i mörker och ovisshet.
Hjälp mig att kunna vänta i tålamod och trohet,
till du visar vägar och nya möjligheter.
Du älskar mig så högt, att du vill låta din kraft
fullkomnas i min svaghet.
Du ger dig åt mig i din heliga Nattvard och ger mig förtroende
att bära dig med mig i min vardag.
Jag är aldrig ensam.
Du är i mig, och din kärlek för mig rakt igenom ovisshetens mörker.
Herre - jag vill vara stilla i en barnslig förväntan och nyfikenhet
inför vad du kan göra med mig och genom mig.
Jag ber dig: Låt mig alltid få ha mitt rotfäste i dig,
så att du kan forma mig allra längst inifrån
till att bli ett med din vilja.

Bön från S:t Davidsgården, Rättvik

Psalmförfattare: Anders Frostenson 1935, 1972
Musik: Roland Forsberg 1968, tonsättare, organist, Stockholm


Bild: Google