onsdag 7 mars 2018

Livets bröd

Midfastosöndagen

Brödundret

Text: Joh 6:35
Detta under visar vem Jesus är. Så var det vid Galileiska sjön. Alla såg det inte.
Många nöjde sig bara med att bli mätta. Men några såg vem han var. Handlingen
avslöjade. De som såg det kunde inte glömma det. De kände igen honom.

Känner du igen honom i altarets brödunder? I handlingen finns en innebörd som
han själv förklarar. Han bryter brödet och säger: "Jag är livets bröd."
I själva handlingen finns något mer än vad orden kan uttrycka. Han visar vem han är.
På insidan av det vi ser finns ett skeende. Och i skeendet finns han själv.

Varje gång brödet läggs i min hand sägs orden "För dig". I den stunden är allt bara för mig.
Nattvardens mysterium ger kraft både till vardagens uppgifter och till min livskamp.


Bön

Gud när vi är hungriga
ger du oss mat.
Vi äter och dricker och mår väl.
Men det himmelska brödet
som du ger är än starkare.
Du låter oss äta fritt av livets bröd
och dricka välsignelse.

Med livets bröd ger du
himmelens liv mitt i vår värld.
Vi tar emot, du ger.
Och vi hungrar och törstar
efter himmelens liv,
just här, just nu.

Psalm 73

Vi till ditt altarbord bär fram
som offergåva o Guds Lamm,
vår glädje, våra nederlag,
oss själva, allt vad du oss gav.

Du själv är gåvan Gud oss gav.
Den räcks åt alla utan krav,
och här ett saligt byte sker:
du tar vår skuld, din frid du ger.

Låt ingen stanna utanför,
men gör oss till en kropp, ett bröd,
en längtan genom varje dag,
en bön: kom, Herre Jesus, snart!