torsdag 8 september 2016

När jag lever har jag dig ...

Psalm 308

När jag lever har jag dig,
dör jag är du kvar hos mig.
Om jag lever eller dör,
dig, o Herre, jag tillhör.

I din hand mitt liv är lagt,
din min dag och din min natt.
Ont och gott, vad än mig sker,
du, o Gud, en mening ger.

Gud, för dig finns ingen död,
ej för den som dig tillhör.
Gränslös kärlek, salighet
är det liv som du oss ger.
                  ...
Text: Arno Pötzsch 1934, 1949, tysk präst i Cuxhaven
Översättning: Anders Frostenson 1977
Musik: Johan F. Lagergren 1871, lärare och organist, Ockelbo

Det finns en trygghet hos Gud i allt som sker.
Kristna människor har ofta sagt: " Gud vill inte allt som sker,
men han kan ge en mening med allt som sker."
Denna djupa insikt finns klart uttryckt i andra versen.
Första versen bygger på Paulus ord i Rom 14:8
"Om vi lever, lever vi för Herren, om vi dör, dör vi för Herren.
Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren."