fredag 2 september 2016

Jesus, du som bördor lättar ...

Psalm 355

Jesus, du som själen mättar, bördor och bekymmer lättar,
allt jag söker finns hos dig. Stanna alltid kvar hos mig.

All min glädje snart jag mister om jag ser på mina brister,
Jesus, lär mig se på dig. Stanna alltid kvar hos mig.

Bördan känns så tung att bära. Jag är svag. Men du är nära!
Gör mig stark och fri i dig. Stanna alltid kvar hos mig.

Var min tröst när jag får lida. Vandra alltid vid min sida.
Ge mig kraft och hopp hos dig. Stanna alltid kvar hos mig.

Låt till sist mig hem få fara och förenas med din skara
och med änglar prisa dig, du som alltid blir hos mig!
                                      ...
Text: Johann Flittner 1661, tysk diakon, Pommern
Bearbetning: Jacob Arrhenius 1691, professor och psalmdiktare, Uppsala
                     Jan Arvid Hellström 1979, professor, biskop i Växjö
Musik: Svensk 1691