måndag 19 september 2016

Att lyssna i tro ...

Psalm 44

O Giv mig tusen tungors ljud att prisa Jesu nåd!
Han är min konung och min Gud, så underbar i råd.

I Jesu namn bryts fruktan ner och kort blir sorgens tid.
Men gränslös är den nåd han ger till hälsa, liv och frid.

Och när vi lyssnar till hans röst från död till liv vi går.
Han lyfter tyngden från vårt bröst, när glädjens ord oss når.

All syndens makt besegrar han. Den fångne gör han fri.
På korset han vår frälsning vann. Han led och dog för mig.

Låt mig, o Herre, bli ditt bud att göra känt ditt ord.
Ty ingen är som du, min Gud, i himmel och på jord.
                                    ...
Text: Charles Wesley 1739, engelsk metodistpastor och psalmdiktare
Bearbetad: Arne Widegård 1982, pastor och psalmdiktare, Göteborg
Musik: Thomas Haweis 1972, präst i London