måndag 17 mars 2014

Psalmförfattare




Bibelns berättelser upphör aldrig att fascinera. En av hemligheterna med Britt G Hallqvists bibliska diktning var att hon levandegjorde genom att berätta. Hon lät händelserna ta gestalt, konkreta och jordiska som de är.
Därför var det självklart att Britt G anlitades när man i svenska kyrkan planerade en ny psalmbok. Hon hade tidigare skrivit mycket av kristen dikt som publicerats i "Kykovisor för barn". Åtskilligt av detta kom in i den nya psalmboken 1986. Men framför allt skrev hom många nya psalmer. När psalmboken gavs ut kunde man konstatera att hon var den författare som stod för flest bidrag näst efter Anders Frostensson.

En utmärkande egenskap i Britt G:s psalmdiktning var den språkliga enkelheten. Hon hade förmåga att använda vanliga ord och naturliga ordföljder. Vi ser det tydligt i psalm 21 i den svenska psalmboken:
"Måne och sol vatten och vind." Psalmen är egentligen tänkt för barn. Men som så ofta har det också i detta fall visat sig att en bra barnpsalm gärna sjungs av vuxna. "Måne och sol" sjungs nu av människor i alla åldrar inom alla samfund i alla de nordiska länderna.

Melodin, av Egil Hovland, kyrkomusiker i Fredriksdal i Norge, har sin egen tillkomsthistoria. Hovland berättar: "En dag fick jag med posten en förfrågan om jag ville tonsätta Britt G:s psalm "Måne och sol", samma dag  hade jag fått bud om en nära väns bortgång. Det var en stor sorg för mig, men samtidigt ljöd en lovsångston inom mig, ett tack för vad denne vän betytt för mig.
När jag läste psalmen som låg på mitt skrivbord gav den ord åt den lovsången. Det var faktiskt som en uppenbarelse. På väggen hade jag en tavla med ett stort foto av min barnkör. Det var som om alla barnen med sina kördräkter lämnade bilden och kom ut som änglar i rummet och landade som nottecken på notbladet. Omkvädet i psalmen fick sin melodi på 20 sekunder och hela psalmen på tre minuter".

Om tonsättningen av "Måne och sol" säger Britt G, att hon tyckte bäst om den av alla melodier som Egil Hovland gett åt hennes texter. "Jag skulle vilja kalla den vår signaturmelodi".

Varför har just denna psalm blivit så älskad? Kanske därför att den så enkelt och samtidigt så djupt och varmt berättar om vem Gud är:

"Måne och sol,
vatten och vind
och blommor och barn
skapade  Gud.
Himmel och jord,
allting är hans.
Herren vår Gud vill vi tacka.

Jesus, Guds Son,
levde och dog
för alla, för oss,
lever i dag.

Anden, vår tröst,
levande, varm
och helig och stark
talar om Gud."

Det är den heliga treenighetens mysterium, i alla dess outgrundliga djup.
Men just detta djup föder glädje och lovsång.

"Herre, vi tackar dig.
 Herre, vi prisar dig.
 Herre, vi sjunger
 ditt heliga namn."

En lovsång var född!