fredag 21 mars 2014

Handling och bön må bli ett


Det är viktigt att betona det kristna livets "nu-karaktär".
Trons förverkligande i det näraliggande, här och nu - om detta handlar psalmen:
"Lär mig att bedja av hjärtat" Psalm 214.

Det är en psalm om enkel kristen vardagsetik. När det gäller att leva i tro möter man hos Britt G ofta en stark betoning av det konkreta och aktuella. Att göra Guds vilja, inte i morgon men nu
Att älska sin nästa, inte på avstånd men här.

Hon låter bibeltexterna tala om vad det innebär att följa Jesus, att handla som till exempel den barmhärtige samariern, att ta sig an ensamma och sorgsna. "Handling och bön må bli ett", som det står i en annan psalm.

Den kristna kyrkan varnas för att kapsla in sig själv i fromhetens värld. Kyrkans dörrar ska vara öppna mot världen. Gud är en Gud för "uppbrott och förvandling", han kallar de troende till att älska sin nästa.

Nåden att få utöva denna kärlek och omsorg om sin nästa föder tacksamhet.
"Hjälp mig att prisa dig här".

Lär mig att bedja av hjärtat,
inte i afton men nu.
Hjälp mig att göra din vilja,
inte i morgon men nu.

Hjälp mig att älska min nästa,
inte på avstånd, men här
nu när han kommer och vädjar,
nu när han vållar besvär.

Hjälp mig att tro på dig Fader,
inte i himlen, men här
i den förvirrade världen.
Hjälp mig att prisa dig här.