söndag 23 mars 2014

Min Frälsare lever (fortsättning)


"Min kanske mest trosvissa psalm", säger Britt G Hallqvist själv om Psalm 313.

I en uppsats i Svensk Teologisk kvartalsskrift (nr 3) 1984 har Britt G berättat om
bakgrunden till psalmen "Min Frälsare lever".
Som så ofta är det Bibeln som är inspirationskällan.

Britt G skriver:
Att tala med högstämda ord om något man aldrig har känt är en frestelse för en
psalmförfattare. Att ta till överord som man inte har täckning för. Varför gör man det då?
Jo, annars skulle det inte bli mycket till psalmer skrivna, om man bara skulle hämta upp ur
sitt eget lilla skrala förråd!"

Psalmen bygger på två citat. Ett ur Gamla testamentet och ett ur Nya.
Jobs bok kap 19:
"Jag vet att min förlossare lever... honom skall jag skåda, för mina ögon skall jag se
honom, ej som en främling".

Romarbrevet kap 8:
"Jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som
finns eller något som kommer, varken krafter i höjden eller djupet eller något annat i
skapelsen skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre".

Man kan också tänka på vad aposteln Paulus skriver i kärlekens höga visa:
"Då skall vi se ansikte mot ansikte". 1 Kor 13:12.

Britt G skriver i psalmen: "Öga för öga, i klarhet och jubel", och på nytt är det Bibeln som kommer till tals. Eller de citerade orden hos Job "ej som en främling". Bibelorden stiger rakt in i vår vardag genom hennes psalm.

"Ej så som man råkar
en främling på gatan -
nej, så som man ser på en vän,
en vän som man drömt om
i nätter och dagar
och äntligen finner igen".

Det är verkligen en trosviss psalm.