måndag 24 mars 2014

Alla har brått


När Kyrkovisor för barn utgavs 1960 möttes den med stor entusiasm.
Den blev för övrigt en starkt bidragande orsak till att intresset för psalmdiktning tog fart.

Britt G svarade för 17 sånger i sångboken, varav 6 var översättningar. En av dessa sånger kom med i psalmboken 1986, det är psalm 255.

Psalmen tar upp ett tema som berör många barns situation.
"Alla har brått ingen har tid.. Ingen har tid att höra."
I en tid av jäkt och stress för de vuxna är det ofta så barnen upplever det - ingen har tid.
"Vem bryr sig om, att jag är rädd".
 Då kan det komma som en befrielse att få veta, att Gud har ju tid. Han har en evighet till sitt förfogande, och han lyssnar verkligen, t o m när "jag är stygg".  Allt blir lätt när man vet det. Han gör mig glad, när jag är rädd.

Det ligger mycket av evangelium, till hjälp och lättnad i denna psalm, som också har kommit att betyda så mycket för vuxna.

Det rör sig ju om en vanlig erfarenhet som särskilt barn känner till.
Britt G skriver:" Hur ofta händer det inte att de kommer och vill att man skall läsa för dem eller leka med dem, men vi vuxna svarar att vi inte har tid.",

Människor har inte tid, men det har Gud och det är gott att veta.

Alla har brått,
ingen har tid,
alla har sitt att göra.
Vem bryr sig om att jag är rädd?
Ingen har tid att höra.

Gud har ju tid.
Evighet, ja,
tid till att lyssna stilla.
Han gör mig glad
när jag är rädd,
när jag har gjort mig illa.

Hör du mig, Gud?
Fast jag var stygg,
din vill jag ändå vara.
Håll mig i hand!
Allt blir så lätt
om du är med mig bara.