lördag 15 mars 2014

Dramatiseringar


Den dramatiska formen tilltalar barn. De kan få användning för sin fantasi, och en möjlighet att tänka sig in i hur andra människor känner och handlar. Det kan också vara en hjälp för blyga och hämmade barn att frigöra sig och våga framträda inför andra.

Britt G hade ett stort intresse för dramatiseringar i skolan. Hon samarbetade med en pedagog i Lund och efter erfarenheter från en skolklass utgav hon "Teaterbiten". Den innehåller dramatiska småstycken som kan uppföras i klassen av barnen. Hennes avsikt var att de skulle inspireras till egen aktivitet. Ibland finns det bara förslag till ämnen och situationer. I något teaterstycke är bara första scenen helt utskriven. Det viktiga var att barnen skulle finna glädje i att agera och få mod att improvisera.

Britt G skrev också en bredvidläsningsbok i kristendom: "Människor och tro", i två delar om sammanlagt 400 sidor, avsedda för årskurs 3-4. Första delen handlar om den bibliska tiden, andra delen om den kristna kyrkan fram till medeltiden. Boken innehåller avsnitt av noveller som är spännande att läsa. Ofta fingeras en biperson, vanligen ett barn, som får berätta det som händer. Mose gör bekantskap med pojken Hanniel och lille Unno får vara med när Nehemja bygger stadsmuren.
Sackaios historia upplevs av hans dotter Rebecka. "Lille far" heter den av förklarliga skäl, och man får vara med om hur Rebecka till att börja med är generad över sin far, som folk skrattar åt, men hur hon till sist kan bli stolt över honom därför att han fick ta emot Jesus i sitt hem.

Många episoder är dramatiserade. Barnen får möjligheter att uppföra rollspel om "De tolv". En dag i Nasaret o s v. Britts G´s pedagogiska påhittighet visar sig när hon föreslår att man gör en lek av berättelsen om Jerikos murar eller låter några pojkar visa upp saker som David hade i sitt möte med Goliat och berätta om dem för klassen.

I boken finns dikter, visor och sånger. Några visor handlar om träd och är skrivna så att de syftar på olika bibliska berättelser som t ex olivträdet:

"Jag är oliven. Duvan bar ett blad
  från mig till arken. Då blev Noa glad.

 Jag är gammal över tusen år.
 Med knotig stam och silverlöv jag står.

Se, med min olja blir er konung smord
och jag ger daglig föda på ert bord.

Jag brinner i er lampa varje kväll
när mörkret faller över Israel.

Jag är en vän. Jag läker era sår.
Med knotig stam och silverlöv jag står."

Britt G har förmedlat mycket av kunskap genom sina böcker inom kristendomsämnet.
Där har hennes kunskap och inlevelse inspirerat både lärare och elever.