lördag 6 oktober 2018

Trons kraft ...

Nittonde söndagen efter trefaldighet


Text: Mark 12:41-44
Änkan framställs som en förebild i kärlek. Hon kommer först och främst
därför att hon längtar till Herrens hus och för att möta Gud.
Hon vet att där kan hon få tröst, kraft och hjälp. Eftersom hennes rikedom
finns i relationen till Gud kan hon offra så helhjärtat. Det avgörande är inte
att hon gör slut på sina pengar utan att hon förtröstar på Gud och därför kan
offra allt.


Bön
Jesus Kristus min Frälsare, du säger också till mig
att det inte hjälper om jag vinner hela världen men
förlorar min själ. Ge mig nåden att helhjärtat söka
de himmelska skatter, som är de enda som kan skänka
frid och fred. Du vill fylla mitt hjärta med din kärlek.
Ge mig kraften att helhjärtat leva öppen för din
närvaro och efter din vilja. Amen


Psalm 909 Vänta, vila, vara
Gud, lär mig konsten att vänta,
vänta med uppmärksam själ.
Gud, lär mig vänta helt viss om
att du mig alltid vill väl.


Gud, lär mig konsten att vila,
vila i tillit som bär.
Gud, lär mig vila helt viss om
att du mig hjälper just här.


Gud, lär mig konsten att vara,
vara i det som här sker.
Gud, lär mig vara helt viss om
att du mig älskar och ser.
Text: Kerstin Hesslefors Persson
Psalmer i 2000-talet