lördag 13 oktober 2018

Med tacksam röst ...

Tacksägelsedagen


"Sjung och spela för Herren av hela ert hjärta, och tacka alltid
vår Gud och fader för allt i vår Herre Jesu Kristi namn". Ef 5:19-20


Lovsången till Guds ära föds ständigt i Kristi kyrka. Varje tid söker sitt eget
sätt att uttrycka sin glädje och tacksamhet över Guds väldiga gärningar.


Bön
Gud, mitt liv hotas ständigt
av besvikelser och bedrövelser.
Framför allt kan tankar dyka upp
som bara inskränker mitt liv,
gör mig mindre och mindre,
obetydligare och obetydligare.
Det är då jag vill komma ihåg
din bästa medicin mot bitterhet:
tacksamhet.
När jag börjar tacka för mitt liv
ser jag plötsligt nya perspektiv,
nya sidor som jag glömt och förträngt.
Gud lär mig på nytt att leva i tacksamhet-
inte den slappa låt-gå-mentaliteten,
men den ärliga tacksamheten
som verkligen ser allt gott du gett
och ständigt ger.
Kykoårets gudstjänster


Psalm 24:1-2, 8-9
Med tacksam röst och tacksam själ min lovsång sjunger jag:
o Gud, du alltid gjort mig väl och gör det än i dag.


Min Gud, ett vet jag som består, när år och dagar fly.
Det är din nåd, för varje år och varje morgon ny.


Du breder kring min väg ditt ljus från evighetens värld
och öppnar mig ditt fadershus vid målet av min färd.


Så sjunger själen glädjesång, dig, Herre Gud, till pris,
till dess jag sjunga får en gång ditt lov i paradis.
Text: Paul Gerhardt