lördag 20 oktober 2018

Samhörighet ...

Tjugoförsta söndagen efter trefaldighet




"Bemöt alla lika och håll er inte för goda att umgås med dem som är ringa.
Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er".
Rom 12:16
Det kristna livet är ett liv i samhället och bland människorna. Utifrån den
kristna skapelsesynen kan detta aldrig bli ett likgiltigt konstaterande.
Med den kristna tron följer ett ofrånkomligt ansvar för skapelsen, samhället
och människorna omkring oss på jorden.




Bön
Gud, du som skapat oss till dig och varandra,
inneslut oss alla i en kärlekens gemenskap.
Vi ber dig att skydda och skänka trygghet till
dem som är särskilt utsatta och blivit kränkta.
Ge oss mod och kraft att försvara varje människas
värdighet och bidra till att alla får en god självkänsla,
känner samhörighet med andra och finner möjligheter
till ett gott liv. Amen




Psalm 97
Jag behövde en nästa, var du där, var du där?
Jag behövde en nästa var du där?
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser, var du där?




Jag var hungrig och törstig, var du där, var du där?
Jag var hungrig och törstig var du där?
Varken tro eller ras, sätter gränser, var du där?




Jag var frusen och naken, var du där, var du där?
Jag var frusen och naken, var du där?
Varken tro eller ras, sätter gränser, var du där?




Jag behövde din hjälp, men var du där, var du där?
Jag behövde din hjälp, men var du där?
Varken tro eller ras, sätter gränser, var du där?




Du kan resa långt bort, och jag är där, jag är där
Du kan resa långt bort, och jag är där.
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser. Jag är där.
Text: Sydney Carter