fredag 5 oktober 2018

Att se ...

Inför nittonde söndagen efter trefaldighet


En av söndagens evangelietexter: Joh 9:1-7, 24-39
Berättelsen om den blindfödde handlar inte bara om den kroppsliga blindheten
utan också om den andliga. Jesus var sänd att bota sjuka och ge andligt blinda
deras syn. Den botade blindheten är en bild av omvändelsen. Någon har fått en
ny syn på sig själv och hela tillvaron. Den botade blindheten  har fått syn på
Kristus. Ett mörker har blivit ljust.


Bön
Gud, tilliten till dig ger mitt liv obändig kraft.
Det är i dig jag ser mitt livs innersta nerv, min identitet.
Lär mig Gud, på nytt och på nytt att låta oron försvinna,
att våga gå nya vägar med dig. utan rädsla, utan ängslan.
Med dig är mitt liv rotat i livets djupaste centrum.
Lotsa mig, Gud, till verkligt liv.
Ur kyrkoårets gudstjänster


Psalm 264
Mitt i en värld av mörker jag hör att någon går
och öppnar blindas ögon och läker slagnas sår.
Förr var jag blind, nu kan jag se, och det är allt jag vet.
Förr var jag blind. Hur jag kan se är Herrens hemlighet.


Jag ropade i mörkret och andra sade: "Tig."
Din nöd är din, och ingen har tid att hjälpa dig.
Förr var jag blind, nu kan jag se, och det är allt jag vet.
Förr var jag blind. Hur jag kan se är Herrens hemlighet.


Då kom en röst ur hopen: "Tag honom hit till mig!",
och jag gick fram i mörkret och han var nära mig.
Förr var jag blind, nu kan jag se, och det är allt jag vet.
Förr var jag blind. Hur jag kan se är Herrens hemlighet.


Han rörde vid mitt öga och allt brast ut i ljus,
han såg på mig och blicken var djup som himlens djup.
Förr var jag blind, nu kan jag se, och det är allt jag vet.
Förr var jag blind. Hur jag kan se är Herrens hemlighet.


Jag ser, jag ser vad ingen, utav de lärda ser:
att i en värld av mörker har Herren stigit ner.
Förr var jag blind, nu kan jag se, och det är allt jag vet.
Förr var jag blind. Hur jag kan se är Herrens hemlighet.


Mitt i en värld av mörker går kärleksljuset fram,
jag ser, jag ser att Jesus Messias är hans namn.
Förr var jag blind, nu kan jag se, och det är allt jag vet.
Förr var jag blind. Hur jag kan se är Herrens hemlighet.
Text: Ylva Eggehorn