torsdag 25 oktober 2018

Hållbar gemenskap ...

Inför tjugoandra söndagen efter trefaldighet




"Det vi har hört förkunnar vi för er, för att också ni skall vara med i vår gemenskap,
som är en gemenskap med Fadern och hans som Jesus Kristus. Detta skriver vi för
att vår glädje skall bli fullkomlig". 1 Joh 1:3-4




Vi behöver vänner och gemenskap för att kunna leva. Hela mänsklighetens historia
visar hur människan i alla tider och i alla lägen söker att bli accepterad i en gemenskap.
Jesus Kristus vill erbjuda en hållbar gemenskap med sig själv. En gemenskap där han
förlåter mig mina synder och där han accepterar mig som den människa jag är.
Vi behöver frälsningen genom Jesus Kristus. Han ger vårt liv en mening och ett innehåll
som håller för framtiden.




Bön
Livets Gud, jag bär på en längtan efter kärlek,
livsmening, frid och fred.
Kom till mig med din närvaro så att min längtan stillas.
Jag ber om ro för min själ, kraft att leva efter din vilja
och hopp för en okänd framtid.
Tack för att du längtar efter mig och kommer
till mig med nåd. Amen




Psalm 205:2
Vila i din väntan. Stilla mötet sker.
All din stora längtan Herren hör och ser.
Livet skiftar fort, kvävs av dödens hot.
Herren skingrar rädslan; kornets hopp är stort.
Framtiden väntar, vila i tro, kornet som nu slumrar
snart börjar gro.
Per Harling