torsdag 18 oktober 2018

Ett Kristusmönster ...

Inför tjugoförsta söndagen efter trefaldighet




"Allt vad ni vill att människorna skall göra för er,
det skall ni också göra för dem". Matt 7:12




Jesus gjorde just detta. Han var en nästa som älskade och hjälpte och
är det ännu. Han lär oss att älska vår nästa.




Bön
Gud vår Fader, påminn oss om vårt ansvar i samhället och världen.
Ge oss vilja och förmåga att verka för bröd och arbete åt alla,
för rättvisa, frihet och fred. I Jesu namn. Amen




Psalm 96
Öppna mig för din kärlek. Världen behöver mig.
Världen behöver din kärlek strömmande genom mig.


Forma mig för ditt rike. Uppväck mig, ge mig liv.
Tag mig nu in i din lydnad. Herre, förvandla mig.


Nu till din tjänst, o Herre, ger jag min kropp och själ.
Låt mig ur döden få uppstå. Kristus, du livet är.


Omslut mig med din kärlek. Världen behöver mig.
Världen behöver din kärlek strömmande genom mig.
Text: Arne H Lindgren