söndag 11 januari 2015

Lina Sandell och några av hennes psalmer



   

Lina Sandell, gift Berg är Sveriges mest kända författare av kristen sång.
I några bloggar framöver tänker jag skriva några kommentarer till de 15 av hennes psalmer som införts i 1986 års psalmbok.
Lina Sandell föddes i Fröderyd i Småland. Fadern var prosten Jonas Sandell.
Han drunknade under en sjöresa på Vättern 1858. Den upplevelsen satte djupa spår hos den
då 26-åriga Lina som var med på resan. Två år senare avled hennes mor Fredrika Sandell.

Lina Sandell bröt då upp från Småland och flyttade till Stockholm, där hon hade fått anställning
på Evangeliska Fosterlandsstiftelsens bokförlag.
Hon arbetade bl a med tidningarna "Budbäraren" och "Stadsmissionären".
Lina utgav också barntidningen "Barnens vän" och andra skrifter för söndagsskolan.

Lina Sandell har skrivit 230 sånger och psalmer.

Psalmen 45 har ofta använts som "barnpsalm" och blivit älskad trots svårbegripliga ord.


Psalm 45

Jesus för världen givit sitt liv
öppnade ögon Herre mig giv.
Mig att förlossa offrar han sig,
då han  på korset dör och för mig.

O vilken kärlek underbar sann!
Aldrig har någon älskat som han.
Frälst genom honom, lycklig och fri,
vill jag hans egen evigt nu bli.

Tag mig då, Herre, upp till ditt barn,
lös mig från alla frestarens garn.
Lär mig att leva, leva för dig,
glad i din kärlek, offrande mig.


Text: Lina Sandell-Berg 1889
Musik: Fredrik August Ekström 1860, organist och lärare i Gunnilbo, Västmanland


Bild: Google