måndag 26 januari 2015

Jag är en gäst och främling ...




Psalm 322

Jag är en gäst och främling som mina fäder här,
mitt hem är ej på jorden, nej, ovan skyn det är.
Däruppe bor min Fader i härlighet och ljus,
där ville jag ock vara uti min Faders hus.
Hem, hem, mitt kära hem, ej finns en plats
på jorden så skön som du, mitt hem.

Däruppe bor min Jesus, min Frälsare så huld
som gick för mig i döden och tog på sig min skuld.
Om glädjen blomsterströdde vart steg jag här går fram,
jag skulle ändå längta hem till Guds dyra Lamm.
Hem, hem, mitt kära hem, ej finns en plats på jorden
så skön som du, mitt hem.

Hur jordens blommor doftar av friskhet och behag,
och hur dess fåglar sjunger den sköna sommardag,
hur vänner dyra, kära så ljuvligt möter mig,
mitt hjärta ändå längtar, o sköna hem, till dig.
Hem, hem, mitt kära hem, ej finns en plats på jorden
så skön som du, mitt hem.

Ty här på denna jorden är synden med i allt
och ger åt allt det sköna en främmande gestalt.
Fast den ej kan fördöma, sen själv förfömd den är,
den kan mig ännu plåga, men så den skall ej där.
Hem, hem, mitt kära hem, ej finns en plats på jorden
så skön som du, mitt hem.

Och snart, så ordet säger, jag skall ock hinna dig.
Min Jesus själv skall komma och hämta mig till sig.
Då skall jag salig skåda vad här jag trodde på
och till min Jesu ära den gyllne harpan slå.
Hem, hem, mitt kära hem, ej finns en plats på jorden
så skön som du, mitt hem.


Lina Sandell är författare till denna psalm, publicerad i Oscar Ahnfelts
"Andeliga sånger" 1868.

Hon skrev den till en känd melodi "Home, sweet home", ur den engelska tonsättaren
H R Bishops opera "Clari, or to she Maid of Milan", från 1823.
Refrängen: "Hem, hem mitt kära hem, ej finns en plats på jorden så skön som du mitt hem"
har alltså Lina Sandell översatt från engelska.

Texten kom att handla om det himmelska hemmet i stället för det jordiska.
Lina Sandell var inte främmande för att på detta sätt låna och omvandla profana sångmotiv
och låta dem få en andlig innebörd.


Text: Lina Sandell 1868
Musik: Henry Bishop 1823, tonsättare och professor i musik, Oxford


Bild: Google