torsdag 29 januari 2015

Dig, ljusets Fader, vare pris ...




       
Psalm 63

Dig ljusens Fader, vare pris: jag fick till rikedom
det goda ord som gör den fromme vis och gör den vise from.

Hur ljuvt, hur härligt talar du i detta dyra ord
till mig som går, ett barn ännu, o Fader, på din jord!

Väl har naturens rika prakt med tusen stämmors ljud
till min försagda tanke sagt att du är stor o Gud.

Din väldighet, ditt majestät, ditt underfulla råd
jag såg i solens höga fjät och gräsets minsta tråd.

Dock låg för mig din mening skymd, ditt hjärta jag ej fann,
och i en mörk, oändlig rymd jag som ett stoft försvann.

Men gryning blev kring Sinai, på Tabor uppgick dag,
och själen såg, från töcken fri, din lag, ditt välbehag.

Förklarat för mitt samvete stod helighetens bud.
Till hjärtat flöt hugsvalelse med nådens milda ljud.

Och tidens kval fick sammanhang med evighetens tröst,
och himlarösters återklang blev hörd i jordiskt bröst.

O människa, det är dig sagt vad Gud av dig begär.
Vad han uppå ditt hjärta lagt din egen sällhet är.

I enfald och i ödmjukhet håll dig till Herrens ord,
och låt, när du hans vilja vet, hans vilja bliva gjord.

Du genom Kristus allt förmår, som själv dig mäktig gör,
när dig hans Ande leda får och dig hans kärlek rör.

Sann tro på Gud och på hans ord och kraft att göra gott
och frid i himmel och på jord är kristnas kall och lott.

Till denna lott, till detta kall mig nåd, o Jesus, giv.
Då vet jag vad jag göra skall att få ett evigt liv.

I dig är Faderns välbehag, i dig vår salighet,
o Jesus Krist, i går, i dag och i all evighet


Denna psalm av Johan Olof Wallin handlar om Guds uppenbarelse i naturen och i sitt ord.
Wallin talar i psalmen om naturens väldiga praktfullhet som uppenbarar Guds storhet.
Men meningen med människan och hennes liv går inte att finna i naturen.
Därför har Gud gett oss människor sitt ord. Vers 12 är en sammanfattning av budskapet:
"Sann tro på Gud och på hans ord, och kraft att göra gott,
och frid i himmel och på jord är kristnas kall och lott".


Text: Johan Olof Wallin 1816
Musik: Tysk 1710


Bild:Google